perjantai 18. marraskuuta 2016

Koirablogeja?

Mä oon tykänny useita vuosia seurata blogeja. Ennen tän oman blogin kirjoittamisen aloittamista seurasin jo monia. Mulla on ollu muutama semmonen nk. lifestyle-blogi, jota olen seurannut. Tällä hetkellä seuraan oikeastaan vakituisesti niistä enää vain yhtä, koska kiinnostus muita kohtaan on syystä tai toisesta hiipumassa. Koirablogeja oon sen sijaan koittanut ettiä seurattavakseni lisää ja sivun oikeaan laitaan olenkin koonnut listan niistä blogeista, joita tällä hetkellä seuraan. Jotkut niistä ovat kuitenkin sellaisia, ettei uusia tekstejä valitettavasti tule kovin usein ja siksi mulla on loppujen lopuksi aika vähän luettavaa. Mun mielestä ois ihanaa alottaa tai lopettaa päivä lukemalla hyviä blogitekstejä, mutta tällä mun seurattavien blogien määrällä ne on äkkiä luettu läpi. Läheskään joka päivälle ei edes riitä uutta luettavaa.

Siksi halusinkin tehdä postauksen, jossa pyytäisin teitä tuomaan kommenteissa esille hyviä koirablogeja! Koirablogeja on olemassa suomenkielisinä varmaan tuhansia ja olen yrittänyt monta kertaa kaiken maailman listoja lähteä koluamaan läpi. Harvemmin on kuitenkaan tullut vastaan sellaista, jota olisin jäänyt seuraamaan. Vaatimuksiani on kuitenkin vain yksi: olisi kiva, jos blogia päivitettäisiin usein. Mielenkiintoni valitettavasti hyvänkin blogin kohdalla loppuu siihen, että se on päivitetty viimeksi toukokuussa 2016, jos mennään marraskuussa. Haluaisin seurattavakseni blogin, johon tulee tekstiä tasaisesti, vähintään joka kuukausi, mieluusti useammin.

Eli nyt jos sinulla, joka tätä luet, on aktiivinen koirablogi, nyt saat paljastaa sen kommenteissa! Otan kaikki ehdotukset mielelläni vastaan. Myös kaverin blogeja tai blogeja, joita itse seuraat, saa minun puolestani ehdottaa. Ja itseasiassa, jos tiedät jonkun tosi hyvän blogin, joka ei liity koiriin, mutta on muuten mielenkiintoinen ja sitä päivitetään usein, saa vinkata senkin! Jään odottamaan, jos saisin vähän lisää luettavaa ;)

Riian kanssa vietetään yleensä aamut näin. Olisi kiva lukea jotain aamukahvia juodessa.



13 kommenttia:

  1. Mä oon tykännyt näistä blogeista:

    http://koiriamaalta.blogspot.fi/
    http://paimenlauma.blogspot.fi/
    http://www.sisaltaahedelmalihaa.fi/
    http://toiveestatodeksi.blogspot.fi/
    http://lobsteri.blogspot.fi/
    http://luuhullut.blogspot.fi/
    http://cpkusagur.blogspot.fi/

    Kaikki ovat suht aktiivisia. :)

    VastaaPoista
  2. Vastaukset
    1. Arvaa mitä, mä olin just lukemassa sun blogia, kun olit linkannu sen siellä facebook-ryhmässä. Cockerit on aina ollu yksii mun suosikkikoiria ja onhan se nyt ihan huikeeta, ku löytyy blogi, jossa harrastetaan esim. tokoa, koiralla, joka ei ehkä oo ihan perus tokokoira ;) Eli varmana jään sun lukijaksi!

      Erika

      Poista
    2. Tarkotan siis, että kun itelläkin on mitteli, niin ei ehkä ihan mikään tokon kestomenestyjä ;)

      Poista
    3. Ajoitus kymppi siis. :) Cockereita on kyllä yllättävän vähän tokopiireissä, vaikka rotu on Suomen 11. (muistaakseni?) suosituin rotu. Tai voihan se olla että näiden kanssa treenataan tokoa, mutta kokeisiin ei mennä. Tämän vuoden puolella kokonaisuudessaan 18 koiraa käynyt kokeessa ja näistä 10. koiralla on useampi kuin yksi koekäynti. Pidetäänkö näitä sitten liian sähläävinä tokopuolelle kun agilitykisoissa taas on n. 1500 käyntiä :D

      Itekkin tykkään lukea blogeja missä on just tokoilevia ei perus tokorotuja, koska pystyy enemmän samaistumaan sellaisiin ihmisiin jotka ymmärtää ettei se oma koira jaksa tehdä töitä kuten bortsut tai monet muut paimen- tai palveluskoirat. :P

      Poista
    4. Musta tuntuu, että toko on jotenki saanut viime vuosina semmosen nipotuslajin leiman ja tuntuu, että esim. rally-tokon virallistuminen on vähentänyt ei-palveluskoirarotujen tokon harrastamista, rallyssa kun ei vaadita samanlaista sähäkkyyttä ja nopeutta. Vaikka onhan tokossa arvosteluohjeissa se, että koiran luonne ja rotu pitää ottaa huomioon, eli että nöffi ei pysty suorittamaan vaikkapa luoksetuloa samalla nopeudella kuin bortsu. Kaikki ei tätä kuitenkaan ehkä (tuomareistakaan) tiedosta, joten se voi osaltaan vaikuttaa siihen, miksi moni on "luovuttanut" tokon suhteen. Ja ihan huipullehan tässä lajissa voi olla vaikea päästä jollakin muulla kuin bortsulla tai vastaavalla. Agilityssä taas on onneksi vähän laajempi rotukirjo, tosin varmaan osittain senkin takia, että on ne kolme kokoluokkaa, eli maxeissa bortsut kisaa keskenään :D

      Ja mä oon niin samaa mieltä tosta, että on kiva lukea blogeja, joissa tähtenä ei ole perinteiset palveluskoirarodut, bortsut, kelpiet, aussiet ja belggarit. Kiva niitäkin on lukea, mutta enemmän pystyy samaistumaan niihin, joilla on tämmöinen "perus seurakoira." Pystyy ymmärtämään just ton, ettei koira välttämättä samalla lailla jaksa tai pysty tekemään, mutta toisaalta siinä on sekin pointti, kun itse olen ainakin törmännyt hämmästelyyn, että "ohhoh, onpas se taitava" tai että "harvinaisen tottelevainen mitteli" tai "mitenkäs se ei räkytä ollenkaan?" Tavallaan sitä on monesti tuntenut itsensä erilaiseksi tai aliarvostetuksi, kun on vaan tämmönen seurakoira harrastuskaverina. Kiva löytää kaltaistansa seuraa :D

      Erika

      Poista
  3. Liewec.net löytyy oma aktiivinen blogi :) Postailen 1-2 viikon välein keskimäärin, joskus useamminkin.

    VastaaPoista
  4. http://koirablogit.net/koirablogit/blogit-rodun-mukaan/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, tuolta oon yrittänyki ettiä, mutta on melkoista hakuammuntaa, kun puolet blogeista on sellaisia, joita ei juuri päivitetä :P

      Erika

      Poista
  5. Meidän blogi olikin näköjään mainittu, koiriamaalta.blogspot.fi siis :) Semiaktiivinen, kahden kersakoiran koulutusta ja toisen kanssa harrastuksia, toko ja frisbee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti sinunkin kommentistasi. Oon käynytkin jo siellä kurkkimassa, mutta lueskelen tarkemminkin vielä, kun ehdin. Sain niin paljon ehdotuksia, että tutustun niihin yksi kerrallaan!

      Erika

      Poista