torstai 27. lokakuuta 2016

Kun koira irtoaa

Omasta mielestäni me ollaan menty agilityssä ihan valtavasti taas eteenpäin. Viime viikolla harjoittelimme ekaa kertaa sokkoputkea radalla sekä valssia, joka onkin meille tuttu ohjauskuvio jo. Yksittäisistä esteistä harjoittelimme keppejä. Tällä viikolla radalla oli vuorossa sokkarit. Ollaan Riian kanssa niitäkin harjoiteltu jo aikaisemmin ja lisäksi minä olen joutunut hinkkaamaan sen ohjaustyylin päähäni JunnuPopin treeneissä, joissa olen ollut kouluttajana. Meidän tuli silti vahingossa harjoiteltua radalla takaaleikkausta ja valssiakin, mutta pointsit koiralle, kun se meni juuri sinne, minne sen ohjasin :D



Oli ilo huomata, että Riialle oli tosi paljon hyötyä irtoamisen kannalta esimerkiksi viime viikon sokkoputkiharjoituksista. Se nimittäin tämän viikon treeneissä irtosi aivan mielettömän hyvin esteille, kun se on aikaisemmin pitänyt suunnilleen saattaa sinne perille asti. Tai siis minä olen saattanut sen, kun minusta on tuntunut ettei sitä pysty lähettämään. Nyt annoin sille vähän enemmän tilaa ja luottamusta (ts. en kerinnyt juoksemaan niin lujaa, että olisin ehtinyt sen joka esteelle saattaa) ja se silti suoritti esteet juuri niin kuin pitikin.



Harjoittelimme edelleen myös keppejä ja vitsi, miten ylpeä saan olla tosta pikku-pörröstä! Se menee jo aivan itsenäisesti kuusi keppiä ilman ohjureita. Se on hieno saavutus, koska emme ole ihan oppikirjan mukaan edenneet noissa keppien opetuksessa, kun olen aika paljon käynyt yksin sen kanssa treenaamassa, jolloin tietenkin on tosi vaikea palkata etupalkalla. Lisäksi meillä on ollut siinä aika paljon taukoa ja ollaan jouduttu palaamaan aina välillä takaisin ohjureihin, kun koira on ollut ihan hukassa.



Mutta sitten ihan lopuksi vielä vähän tuohon irtoamiseen liittyvä harjoitus, jonka vuoksi melkein itkin liikutuksen kyyneliä. Ehdotin kouluttajallemme, että katsottaisiin meidän takaakiertoa. Olen käynyt sitä harjoittelemassa kunnolla yhden (1) kerran ja halusin saada siihen vinkkejä. Sen kerran, kun olin sitä treenannut olin vähän huijannutkin siten, että olin itse tosi lähellä estettä ja nakki kädessä "nakkasin" koiran esteen toiselle puolelle ja pyysin sitten siitä yli - ei kovin oppikirjan mukaan tämäkään metodi :D Mutta tuo takaakiertoharjoitus olikin vähän niinkuin meidän alkulämppänä, koska ajattelin, että yksin sitä on tosi hankala oikeasti opettaa, kun ei voi olla molemmilla puolilla estettä yhtäaikaa (lähettämässä ja palkkaamassa). Mutta koira yllättikin minut ihan täysin! Se tiesi heti mistä on kysymys ja meni heti kiertämään siivekkeen, ennen kuin ehdin edes pihahtaa :D Sitten otin sen ihan hallintaanikin ja lähetin uudestaan "takaa" ja koira teki niinkuin pitikin! Vaikeutimme kulmia, vaihdoimme puolia jne., mutta Riia suoritti aivan huikean hienosti joka kerta takaakierron! Melkein tuli tosiaan itku, kun olin siitä pienestä pörröstä niin ylpeä. Totesin, että tuon se on kyllä hoksannut ihan itse. Ei voi taas muuta sanoa, kuin että on mulla niin viisas pieni koira. Ja vitsi, mikä agilitytykki siitä vielä saadaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti