maanantai 5. kesäkuuta 2017

Koirarotuhullun toimistohommat

Minä olen tilannut Koiramme-lehteä vuodesta 2005 yhtäjaksoisesti. Jokaikisen lehden olen säästänyt siitä asti yhdestä syystä: luen lehtien rotuesittelyjä kerta toisensa jälkeen uudestaan ja uudestaan. Minä rakastan koirarotuja ja niistä opiskelemista, niistä tietämistä ja myös niistä haaveilua. Sen takia olen säästänyt kaikki 12 vuoden ajalta minulle tulleet Koiramme-lehdet. Muuton yhteydessä kuitenkin totesin, että lehtiä on jo ihan liikaa. Niitä oli yksi matkalaukullinen, viisi kansiollista ja kaksi Ikea-kassillista. No, kyllä ne tänne uuteen taloomme kulkeutui, mutta täällä aloitin hävittämisoperaation. En kuitenkaan aio hävittää minulle tärkeitä rotuesittelyjä, vaan päätin ottaa ne talteen. Revin rotuesittelyt lehdistä irti ja pistin kansioon aakkosjäjestykseen ja roturyhmittäin. Minulle on kasaantumassa siis aivan ihana, oma, kattava koirakirja. Nyt täytyisi päästä vain mappiostoksille, sillä yksi ei näköjään riitä.

Mapittamatta olevat rotuesittelyt ovat tässä kasassa odottamassa vielä lehdistä irroittamista.
Ehkä kaksi kolmasosaa rotuesittelyistä mapitettuna!
Mapitetut FCI1:n rodut tällä hetkellä


Rakastan lueskella rotuesittelyjä! En meinaa millään malttaa pitää sormiani erossa tästä hienosta rotukirjastani. Koiramme-lehdessä on aina erittäin kattava esittely jostain koirarodusta. Artikkelia varten on mm. haastateltu rodun harrastajia ja kasvattajia ja niissä käydään läpi niin rodun historiaa, alkuperäistä käyttötarkoitusta, nykyistä käyttöä, luonnetta, tuloksia ja omistajien kokemuksia. Minulle tulee aina silloin tällöin tunne, että haluan jonkun tietyn rotuisen koiran ja lähes aina minulta kätevästi löytyy rotuesittely siitä. Jos lasketaan, että minulle on tasan 12 vuotta tullut Koiramme-lehti (vanhin numeroni taisi olla 6/05) ja joka vuosi se ilmestyy 10 kertaa. Lähes jokaisessa on rotuesittely, tähän mennessä on tullut vastaan vain kaksi lehteä, jossa rotuesittelyä ei ollut. Minulla on siis noin 120 rodusta esittelyt ja koko ajan tulee lisää! 

En tiedä kiinnostaako teitä muita koiraihmisiä rodut yhtä paljon kuin minua, mutta itselleni nämä rotuesittelyt on oikeita aarteita! Nämä rotuesittelyt ja niiden säästäminen on yksi salaisuuteni, joiden avulla tiedän koiraroduista niin paljon. Olen aina ollut erittäin kiinnostunut kaikista roduista ja etsinyt niistä mahdollisimman paljon tietoa netistä ja erilaisten dokumenttien avulla. Tällainen rotuesittelymappi on rotufanin unelma!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti